Unreal Engine

Ogólny opis

Silnik gier komputerowych, wyprodukowany przez przedsiębiorstwo Epic Games. Pierwotnie wykorzystywany w strzelankach pierwszoosobowych, z czasem zaczął być wykorzystywany również w innych gatunkach gier komputerowych.

Jądro silnika zostało napisane w języku C++, a jego twórcy zaimplementowali w nim mechanizmy wspomagające wieloplatformowość. Ze względu na to oraz wysoki poziom technologiczny (16 lat rozwoju silnika przy dużym wsparciu finansowym) wielu deweloperów gier chętnie go wykorzystuje. Obsługuje między innymi platformy Windows, Linux, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One oraz iOS.

Unreal Engine 4 

W 2005 roku wiceprezes Epic Games Mark Rein przyznał, że prace nad Unreal Engine 4 trwają od 2003 roku. Na konferencji DICE Summit w 2010 roku powiedział też, że silnik nie jest w stanie pracować na (wtedy obecnej) siódmej generacji konsol do gier i komputerów oraz że prawdopodobnie będzie wykorzystany w konsolach ósmej generacji. Czwarta wersja została wydana 19 marca 2014 roku Pierwszą grą opartą na tym silniku była Daylight. Miesiąc po premierze ukazała się pierwsza aktualizacja, która umożliwiła współpracę z PlayStation 4, Xbox One oraz Linuksem. Od 2 marca 2015 silnik wraz z przyszłymi aktualizacjami stał się darmowy dla wszystkich twórców, którzy chcieliby tworzyć na nim gry. W przypadku produkcji komercyjnych, które zarobiły ponad trzy tysiące dolarów, twórcy zobowiązani byli do opłacania tantiem w wysokości pięciu procent zysków 13 maja 2020 próg dla tantiem podwyższono do wysokości miliona dolarów.

Unreal Engine 5

Unreal Engine 5 został ujawniony 13 maja 2020 r. i obsługuje wszystkie istniejące systemy, w tym konsole nowej generacji PlayStation 5 i Xbox Series X/S.Prace nad silnikiem rozpoczęły się około dwa lata przed jego ogłoszeniem. Został wydany we wczesnym dostępie 26 maja 2021 r., a jego pełna premiera spodziewana jest na początku 2022 r. Jedną z jego głównych funkcji jest Nanite, silnik, który pozwala na importowanie do gier bardzo szczegółowego fotograficznego materiału źródłowego. Technologia zwirtualizowanej geometrii Nanite umożliwia firmie Epic skorzystanie z wcześniejszego nabycia Quixel, największej na świecie biblioteki fotogrametrycznej w 2019 roku. Celem Unreal Engine 5 było maksymalne ułatwienie programistom tworzenia szczegółowych światów gier bez konieczności spędzaj zbyt dużo czasu na tworzeniu nowych szczegółowych zasobów, pozwalając oprogramowaniu silnika poradzić sobie z tymi czynnikami. Nanite może importować prawie każdą inną wcześniej istniejącą trójwymiarową reprezentację obiektów i środowisk, w tym modele ZBrush i CAD, co pozwala na wykorzystanie zasobów o jakości filmowej. Nanite automatycznie obsługuje poziomy szczegółowości (LOD) tych importowanych obiektów odpowiednio do platformy docelowej i odległości rysowania, co w innym przypadku musiałby wykonać artysta. Lumen to kolejny element opisany jako „w pełni dynamiczne rozwiązanie globalnego oświetlenia, które natychmiast reaguje na zmiany sceny i światła”. Lumen eliminuje potrzebę tworzenia przez artystów i programistów lightmap dla danej sceny, ale zamiast tego oblicza odbicia światła i cienie w locie, umożliwiając w ten sposób zachowanie źródeł światła w czasie rzeczywistym. Dodatkowe komponenty to Niagara dla dynamiki płynów i cząstek oraz Chaos dla silnika fizyki. Z potencjalnie dziesiątkami miliardów wielokątów obecnych na jednym ekranie w rozdzielczości 4K, firma Epic opracowała również silnik Unreal Engine 5, aby wykorzystać nadchodzące rozwiązania pamięci masowej o dużej szybkości z konsolą nowej generacji, która będzie wykorzystywać mieszankę pamięci RAM i niestandardowej dyski półprzewodnikowe. Epic ściśle współpracował z Sony przy optymalizacji Unreal Engine 5 dla PlayStation 5, przy czym Epic współpracował z Sony nad architekturą pamięci masowej konsoli. Aby zademonstrować łatwość tworzenia szczegółowego świata przy minimalnym wysiłku, w maju 2020 r. zaprezentowano wersję demonstracyjną silnika o nazwie „Lumen in the Land of Nanite” działającą na PlayStation 5, która została zbudowana głównie poprzez pobranie zasobów z biblioteki Quixel i użycie Nanite, Lumen i inne komponenty Unreal Engine 5, aby stworzyć fotorealistyczne otoczenie jaskini, które można zbadać. Firma Epic potwierdziła, że ​​Unreal Engine 5 będzie w pełni obsługiwany również na Xbox Series X, ale podczas ogłoszenia skupiał się na PlayStation 5 w wyniku współpracy z Sony w poprzednich latach. Epic planuje wykorzystać Fortnite jako platformę testową dla Unreal Engine 5, aby pokazać, co silnik może zrobić dla branży wraz z grą, która będzie korzystać z Unreal Engine 5 w grudniu 2021 roku. Saga Senua firmy Ninja Theory: Hellblade II będzie również jedną z pierwszych gier korzystających z silnika Unreal Engine 5. Matrix Awakens, powiązanie przed wydaniem Matrix Resurrections, zostało opracowane przez Epic jako dalsza demonstracja Unreal Engine 5 wraz z innymi technologiami, które nabyli w latach 2020 i 2021, w tym opracowanym i stworzonym przez firmę MetaHuman Creator. zintegrowany z Unreal Engine 5 z technologią 3Lateral, Cubic Motion i Quixel. Dodatkowe funkcje planowane w Unreal Engine 5 pochodzą z przejęć i partnerstw Epic. MetaHuman Creator to projekt oparty na technologii trzech firm przejętych przez Epic, 3Lateral, Cubic Motion i Quixel, aby umożliwić programistom szybkie tworzenie realistycznych ludzkich postaci, które można następnie wyeksportować do wykorzystania w Unreal. Dzięki partnerstwu z Cesium, Epic planuje zaoferować bezpłatną wtyczkę do dostarczania danych geoprzestrzennych 3D użytkownikom Unreal, umożliwiając im odtworzenie dowolnej części zmapowanej powierzchni Ziemi. Epic będzie zawierał RealityCapture, produkt, który nabył dzięki przejęciu przechwytywania rzeczywistości, który może generować modele 3D dowolnego obiektu z kolekcji zdjęć zrobionych pod różnymi kątami  oraz różne narzędzia oprogramowania pośredniego oferowane przez RAD Game Tools. Unreal Engine 5 zachowa obecny model opłat licencyjnych, a programiści zwrócą 5% przychodów brutto Epic Games, chociaż opłata ta jest wybaczana tym, którzy wypuszczają swoje gry w sklepie Epic Games Store. Ponadto firma Epic ogłosiła wraz z Unreal Engine 5, że nie będzie pobierać żadnych opłat od gier korzystających z dowolnej wersji Unreal Engine za pierwszy milion dolarów dochodu brutto, z mocą wsteczną do 1 stycznia 2020 r.

Gdzie pobrać?

Oficijalną stronę internetową silnika znajdziesz pod tym adresem.